sâmbătă, 1 august 2009

Jocurile copilariei 101

pentru ca narf made me promise si de-atunci ma tot bate la cap, si pentru ca ea e bucuresteanca si n-a prea avut parte de asa ceva, o sa fac un post despre ce ma jucam eu cand eram mica. ma rog...sau mai mare:))). fiindca am crescut langa pitesti si din clasa a 4-a ma intorceam in fiecare vara (si finally am ajuns sa stau aici again), am avut parte de...o copilarie in natura cu tot felu de dubiosi..aaa...pardon...copii, si jocuri care mai de care mai colorate.
cu ce sa incep...:-?

1. clasicele.... pititea, alergatea pe culori (si mai incolo pe cocotate, sau pe tot felu de alte criterii) si fete filme sau baieti (actori, fotbalisti, masini, muzica, eeeeeeetc). jocurile astea cre ca le-au jucat toti copii de oriunde...

2. omu negru...nu mai stiu sigur cum se juca, esential e ca cineva era omu negru, alticneva stabilea o ora cu el...apoi se dansa in cerc si se canta "ora unu a venit, omu negru n-a sosit, ora doua a venit, omu negru n-a sosit..." (si tot asa pana la ora stabilita), cand omu negru venea si alerga pe toata lumea. din punctu asta era basically alergatea.

3. batistutaaaa: am pierdut o batistuta/ma bate mamicaaa/ cine are sa mi-o dea/ ii sarut guritaaaa/ batista-mparfumataa/ se afla la o fata/ la o fata frumoasa/ pe care o iubesc ...(era dubios,pentru ca asta cantam si noi fetele:)) )

4. aluneluuu: alunelu era jocul de la gradi: alunelu, alunelu hai la joc/ sa ne fie, sa ne fie cu noroc/ cine-n hora o sa joace/ mare, mare se va face/ cine n-o juca de fel/ sa ramana mititiel

5. ursu doarme si viseaza/ ca papucii lui danseaza/ ce sa-i dam noi de mancare/ lapte dulce sau sarmale? cineva era ursu', statea jos cu mainile la ochi, dupa ce se termina cantecul cineva striga si ursu trebuia sa ghiceasca cine a strigat...amusing nu-i asa?

6. din categoria jocuri cu mingea: ratele si vanatorii sau magarusul sau inghetata sau jocu ala cu continentele nu mai stiu cum se numea. primele 2 cred ca sunt clare. la inghetata, ne asezam in cerc si aruncam cu mingea de la unu la altul in ordine aleatorie, si cine n-o prindea ramanea inghetat (alte detalii mi se pierd din memorie). nici despre jocul cu continentele nu mai tin minte prea multe, decat ca alegeam fiecare cate un continent, desenam un cerc p jos cu fiecare continent, se arunca mingea in sus, trebuia s-o prinda copilu al carui continent s-a strigat...si sa arunce cu ea in cineva...parca.

7. jocuri de sarit: coarda si elasticul. la coarda aveam numerele, dupaia nadia, numerele backwards, si inca ceva. iar la elastic, in afar de clasicul sarit, avem lebedele, coca-cola, ali-baba si cei 40 de hoti...

8. make believe: de-a mama si de-a tata, de-a cofetaria (faceam prajituri din nisip 8-> ), de-a hotii si politistii (foloseam bicicletele drept masini de politie si cusca puilor drept inchisoare:)) de unde, evident, evadam), de-a magazinul (respectiv farmacia), de-a doctorul...eeetc

9. am crescut, si au venit la moda volei-ul sau bedminton. jucam pe strada, pana noaptea tarziu cand se aprindeau becurile pe strada si ne muscau tantarii. era aiurea ca trebuia sa ne dam de pe strada de fiecare data cand trecea o masina, si in unele zile se intampla frustrant de des. eu una ma jucam si fotbal (deh frate mai mare and all)

10. tot pentru ca am crescut, am inceput sa ne jucam treasure hunt. fiecare ascundea cate un obiect si facea indicii, pe care le ascundea. fiecare primea cate un indiciu care-l ducea spre altul samd. ocazional pe indicii mai erau si litere, care evident formau un cuvant care trebuia ghicit;)

cam astea au fost jocurile outdoors. acum indoors (pe langa pititea, ep care-l jucam oriunde puteam):

11. pentru ca sunt fata normal ca au existat papusile... (n-ati vrea sa stiti ce telenovele cream eu si vara-mea sau eu si niste prietene...pentru ca, honestly, si mie mi-e cam rusine cand ma gandesc la ele=)), dar macar inteleg de unde am mintea asta perversa acum)... si pentru ca prin zona asta nu se gaseau asa multe accesorii de papusi, ne strangeam cate 2-3 si faceam haine (ma priepeam:D si chiar imi placea:D)

12. carti( pentru jocuri de carti cre ca tre sa fac un post separat, ca si astea sunt multe, si multe le inventam:))) ), monopoly, remy, bine..pe-astea le jucam si afara...cu o patura, pungi de seminte si apa:)).

13. dada, pentru ca am evoluat, am avut si jocuri pe televizor, si eventual si pe calculator. tin minte ca atunci cand ma jucam cu fratemio el era mereu mario si e luigi (and i hated that).

jocuri de iarna:

14. iarna...ne dadeam cu saniaaaaa, ce fain era, faceam trenuletu, ne loveam saniile unii altora, ce mai racing;). dupaia cand am crescut ne-am facut curaj si ne-am mutat pe panta mai abrupta, acolo da adrenalina. si stateam toata ziua, de dimineata, pauza la pranz, continuat tot pana se aprindeam becurile pe strada... eram uzi pana la piele, da nu ne era frig si nici nu raceam (si acum ma mir iarna de ce mi-e frig:-SS)

15. in curte, ne faceam cazemate...nu stiu din ce cauza, da mie nu mi-a iesit niciodata...era stramba si nu statea in picioare mai mult de 5 minute. a lu fratemio in schimb erau perfect (cre ca deaia a dat la arhitectura)...ah da...si mereu mancam bataie de la el :-L

well, cam astea au fost, sau cel putin atat imi aduc aminte acum. noi mai inventam jocuri pe care a 3-a zi le uitam. daca voi va mai aduceti aminte, comment, sau post;)
gata narf, multumita?:P

later edit: mi-am mai amintit 2... jocuri de ascuns, de jucat in doi: ascundeai un obiect p undeva si dadeai indicatii cu cald rece...calai, fierbinte, gheata, polul nord:)). si ascunsul unui obiect in una din maini, iar cel care ghicea trebuia sa recite poezioara de rigoare: m-au trimis mama si tata/ sa ghiesc unde e piatra/ pietricica de argint/ este-n mana-aceasta. :D

later l.e.: furtuna de-afara mi-a adus aminte de podu de piatra. pp ca stiti cantecelul: podul de piatra s-a daramat/ a venit apa si l-a luat/ vom face altul pe mal in jos/ altul mai trainic si mai frumos... si ne tineam doi cate doi de manuta frumos, si trceam pe sub pod, iar cand se termina cantecelul, echipa care trecea p sub pod ramanea prinsa. nu stiu ce se mai intampla, dar era fun :)

si jocurile la care trebuia sa gandesti...fazan si tomapant, da stiu ca le jucam si-acum (desi eu una n-am mai jucat tomapant in ages si chiar as avea chef), dar le jucam si-atunci ;)

si jocurile cu maini... when u have to clap your hands with others...era ala cu pic pic pic (parca), si tarzan...si macaroanele :D

and they keep popping...oficial asta e postu cu cele mai multe edituri ever...de pe toata blogosfera:))

4 comentarii:

Andra spunea...

eu mai stiu lapte gros :P nu mai stiu exact cum se juca, se sarea peste cineva sau ceva de genu...dar stiu ca nu-mi placea de nicio culoare, pentru ca la cat de impiedicata sunt eu, mereu cadeam :P

*eu nu mai tin minte faza cu coca cola la elastic :-?
*noi ne jucam chiar de-a telenovelele..erau unele in voga atunci :)) se iarta, eram mica.
*ce ai zis la punctul 12 facem si acum...:P

daca imi mai amintesc ceva, scriu.

Irene spunea...

da...si eu stiu de lapte gros...da am scris ce ne jucam...noi n-am jucat ala niciodata, plus ca eu nu prea puteam sa sar :))))

12 rullz:D

iar despre telenovela...we all have our dark past >:):))

Chasey spunea...

Hahaha ... m-am amuzat :)) ce tari erau frate toate mizeriile astea ... mi-e dor de perioada aia... Si mesaj pt autoare: coaie cum poti sa retzii toate chestiile astea?! :|

Andra spunea...

* hai la groapa cu furnici, ba-i aici, ba nu-i aici :P sigur stiti asta. cand doi copii il tineau pe altul si cantand asta, il aruncau in iarba sau ceva de genu. La fel mai era si "scaunelul"

*tocmai mi-am amintit de un joc pe care il jucam ore intregi uneori, cu inca vreo 30 de persoane, cam asa...si numai de pe langa blocul meu, n-am auzit sa se joace si prin alte parti...desi e basically un fel de pititea amestecat cu alergatea. Ne imparteam in 3 grupuri, unul era grupul care isi alegea "casa", de obicei zona de pe langa o masina din parcarea mare dintre blocuri...celelalte grupuri erau rivale si se intreceau. Siiii...jocul presupunea sa ne pitim pe oriunde putem...(uneori ajungeam in cartierul de langa, v-am zis ca era complicat) si cei cativa din casa sa ne caute, in timp ce altii ramaneau sa pazeasca casa. Pe scurt, grupul care reusea sa nu aiba multe persoane prinse si care reusea sa ajunga la casa in siguranta primul castiga....S-a inteles ceva? :-s Gavana games :-j